1935 doğumlu ‘kaplama ustası’ Christo Vladimirov Javacheff’in Paris’in ünlü yapılarından Arc de Triomphe’u kaplama projesi, Christo’nun Mayıs 2020’deki vefatının ardından yeğeni Vladimir Yavachev tarafından gerçekleştirildi. Yavachev amcasının son sanat eserini Christo’nun orijinal planlarına göre tamamladı. Lindauer DORNIER GmbH’nin Alman müşterisi SETEX tarafından üretilen 25.000 metrekare gümüş mavi geri dönüştürülmüş polipropilenden elde edilen kumaş ve 3.000 metre kırmızı iple kaplanan L’Arc de Triomphe, 18 Eylül – 3 Ekim 2021 tarihleri arasında sanatseverlerin ilgisine sunuldu. Paris’e gitme imkanı olmayanlar ise Christo’nun son eserini sanatçının web sitesinden canlı yayında izleyebildi.
Projeye özel kumaşın üretimi bir yıl sürdü
1961 yılında, Paris’te tanıştıktan üç yıl sonra, Christo ve Jeanne-Claude çifti kamusal alanlarda sanat eserleri yaratmaya başladı. Christo 1962’de, Avenue Foch’tan görülen Arc de Triomphe’un kaplanmış bir fotomontajını ve 1988’de ise bir kolaj çalışmasını yaptı. 60 yıl sonra proje nihayet gerçekleşerek, zaferlerinin onuruna 1806’da Napolyon tarafından yaptırılan ve 1836 yılında tamamlanan 50 metre yüksekliğindeki Arc de Triomphe, Christo’nun dünya çapında ün kazandığı kaplama sanatlarından birine dönüştü. Eserde kullanılan kaplamalı kumaş, Greven, Almanya’daki geleneksel dokuma fabrikası SETEX Textil tarafından sağlanırken; kumaşın bir DORNIER P2 rapierli dokuma makinesinde özellikle bu sanat eseri için üretilmesi bir yıl sürdü.
Kuzey Ren-Vestfalya aile şirketinin sahibi ve Genel Müdürü Konrad Schröer, bu zorlu kumaş için yalnızca bir dokuma makinesinin gündeme geldiğini söyleyerek; “Bu; ideal çözüm, yeni ağızlık geometrisi ve deneyimli dokumacılarımız ve onların tekstildeki teknik bilgisiyle birlikte artırılmış performansı ile P2’dir” dedi. SETEX ayrıca P2 ile, kaplama taşıyıcıları ve filtrasyonda kullanılan; cam, polyester ve polipropilen elyaftan yapılmış yüksek kalitede kumaşlar üretiyor.
Christo’nun daha önceki çalışmalarında da Lindauer DORNIER teknolojileri kullanıldı
Constance Gölü’ndeki Lindau teknolojisi, ‘kaplama malzemelerini’ her zaman çok dikkatli seçen Christo’nun daha önceki çalışmalarında da rol oynadı. 1995’te Berlin’deki Reichstag’ı kaplayan polipropilen kumaş ve sanatçının Manhattan, Central Park’taki ‘The Gates’ projesinin malzemesi de DORNIER’in rapierli dokuma makinelerinde üretildi.
Bu sanat performansları için kullanılan tekstillerin teknik özellikleri büyük bir önem taşıyor. Bu anlamda rüzgar yüklerine karşı yeterli direncin yanı sıra, ışık yansıması veya kumaşın dökümlü durması gibi sanatsal kriterler de önemli faktörler olarak öne çıkıyor. Bu sebeple, bu amaç için geliştirilen kumaşın, hafiflik ve stabilite açısından optimize edilmiş bir dokuya sahip olmasıyla birlikte ekonomik ve geri dönüşüm yönleri de etkili rol oynuyor. Christo’nun tüm projeleri kamu kaynakları kullanılmadan gerçekleştirildiği için kullanılacak kumaşın uygun maliyetli olması ayrıca önem taşıyor.